ثبت نام

 

  حتمآ قبل از خرید " راهنمای خرید " را مطالعه بفرمایید /  واریز وجه به حساب  از پرداخت وجه به مامور پست  20% ارزانتر و دریافت هم سریعتر است / حداقل مبلغ خرید 8000 تومان (قیمت محصول )
  
:: موسیقی
    تصویری ایرانی
    تصویری خارجی
    صوتی ایرانی و خارجی
:: انواع مستند
:: فیلم و سریال و کارتون
:: دانلود رایگان و فروش فایل
:: نرم افزار و بازی
:: دانستنیها و متفرقه
:: آموزشی ها
:: اجناس و لوازم
:: همکاران

آخرین اخبار فروشگاه
دعای پر فیض صحیفه - برای رفع بلا ، شفا ، افزایش مال  ::
جمعه ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ ۰۳:۳۱:۳۳
-------------------------------
متن و فایل صوتی دعای توسل + دانلود ::
چهار شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۹ ۰۴:۵۲:
-------------------------------
عید غدیر خم مبارک ::
سه شنبه ۲ آذر ۱۳۸۹ ۰۳:۴۲:۳۸ ق
-------------------------------
چگونه هزینه پست را کمتر کنیم؟؟ ::
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ ۰۶:۴۵:۲۱
-------------------------------

 

 


تصویری ایرانی صفحه اصلی / موسیقی / تصویری ایرانی
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ

گزیده کنسرت ها و اجراهای کیوان ساکت
 

گزیده کنسرت ها و اجراهای کیوان ساکت



اضافه به سبد خرید

قیمت: تومان۴,۷۰۰

قیمت واریز وجه به حساب یا کارت به کارت  :  4700  تومان
قیمت پرداخت وجه به مامور پست :  5700 تومان

گزیده ای از کنسرت ها و اجراهای نابغه نوازندگی تار، کیوان ساکت

در یک دی وی دی تصویری  با کیفیت  خوب ، قابل پخش با رایانه و سایر دستگاه های پخش خانگی

شامل 5 قسمت متنوع بزرگداشت استاد پایور، ساکت در ارکستر سمفونی تهران و کلاسیک نوازی و شوخی با بزرگان



بر اهل هنر موسیقی نام کيوان ساکت نامی پرآوازه است استاد تار که چیرگی اش علاوه بر نوازندگی آثار موسیقی سنتی و اصیل ایرانی  در تار نوازی آثار کلاسیک موسیقی جهان مانند آثار موتسارت و بتهون و .. نظیر ندارد. ساکت همچنین در تارنوازی با آثار بزرگان موسیقی جهان طنازی و شوخی هم می کند.

این مجموعه شامل 5 قسمت می باشد:
1- تار نوازی  موسیقی کلاسیک و شوخی با آثار بزرگان
2و3- بزرگداشت استاد پایور
کیوان ساکت در جلسه بزرگداشت استاد فرامرز پایور به بداهه نوازی می پردازد و استاد حسین عمومی نیز غیر منتظره به اجرای زیبایی از بداهه خوانی می پردازد
4و5- کيوان ساکت در ارکستر سمفونی تهران

درباره استاد کیوان ساکت :
1) كنيك نوازندگي :
همه شما با جدال قديمي و هميشگي تكنيك بهتر است يا احساس ، آشنا هستيد . همواره بين نوازندگان اين جدال بوده است كه به راستي نوازنده بهتر ، كسي است كه تكنيك بالاتر و قدرت اجراي قطعات دشوارتر و سريعتر را دارد ، يا كسي است كه با حس مي نوازد ، ولو نتواند سريع بنوازد يا از پس قطعات دشوار برنيايد . امروزه خوشبختانه موسيقي دانان اعلام كرده اند كه حد وسط ، يعني آميزه اي از تكنيك و احساس ، لازم است .در اين ميان ، كيوان ساكت ، به عنوان يكي از نوابغ تكنيك نوازندگي مطرح است . گرچه ساكت طي دو سه سال اخير با شعور موسيقيايي بالايي كه دارد ، كوشيده است تا به احساس مناسبي نيز در نواختن دست پيدا كند ، اما آنچه ساكت را معروف كرد ، و امروزه نيز بدان شناخته مي شود ، عنوان " سريعترين نوازنده " حال حاضر تار  و سه تار است . ساكت شيوه نويني در نواختن تار و سه تار به وجود آورد ، در واقع او سيستم انگشت گذاري جديدي را ايجاد كرد كه به كمك اين روش انگشت گذاري ، سرعت تارنوازي و سه تار نوازي را بهبود قابل ملاحظه اي داد . تا جايي كه به راحتي مي توان قطعاتي را كه سنتور نوازان در آن ادعا دارند ، با همان سرعت بر روي تار پياده كرد .

اما ساكت چه كرد ؟ در واقع او كه عنوان " وارث فرهنگي كلنل علي نقي خان وزيري " را دارد ، ادامه دهنده راه وزيري است . شايد بدانيد ، شادروان كلنل وزيري اولين كسي بود كه انگشت كوچك دست چپ را نيز در نواختن تار و گرفتن پرده ها به كار گرفت . تا پيش از او نوازندگان تار فقط از انگشت اشاره ، انگشت وسط ، و انگشت حلقه براي گرفتن پرده هاي تار و سه تار استفاده مي كردند . همچنين وزيري اولين كسي بود كه از سيم هاي پنجم و ششم تار ، و سيم سوم و چهارم سه تار ( به اصطلاح سيم هاي بم ) نيز در ملودي ها استفاده كرد كه تا پيش از او ، از سيم بم فقط براي ايجاد وزن مطلوب استفاده مي شد و نوازنده ، سرضرب ها را به سيم بم مي زد .

كيوان ساكت ، شيوه وزيري را گسترش داد . او در نوازندگي به طور كامل از همه امكانات ساز استفاده مي كند و به طور مثال به انگشت گذاري روي سيم هاي غير از اول ( سيم دوم و سوم ) اهميت زيادي مي دهد . همين پرده گيري روي سيم هاي دوم و سوم است كه باعث مي شود بتوان برخي قطعات سرعتي را نواخت . البته ساكت غير از انگشت گذاري جديد ، پرش ها و حركت هاي دست را نيز به شيوه جديدي انجام داد و در مجموع تكنيك نوازندگي بالايي دارد و امروزه به مدد تكنيك خود ، از تمام ظرفيت صدادهي تار و سه تار استفاده مي كند .

در اين ميان گرچه برخي اعتقاد دارند كه سريع نواختن و تكنيكي نواختن او ، باعث شده است تا احساس كافي در مضراب هايش نباشد ، اما بايد اعتراف كرد كه در دو آلبوم اخير ساكت به موفقيت هاي شاياني در حس دست پيدا كرده است . گرچه هنوز كسي قطعه " دخترك ژوليده " وزيري را پس از خود او ، مثل ساكت با تار ننواخته است ( البته به جز سنتور نوازان )

2) نواختن آثار كلاسيك جهان :
كيوان ساكت معتقد بوده و هست كه ما بايد موسيقي خود را به جهان معرفي كنيم . و يكي از راه هاي اين معرفي اين است كه نشان دهيم سازهاي ايراني ما نيز سازهاي قدرتمندي هستند و مي توانند همچون سازهاي ديگر ممالك دنيا ، صدادهي مطلوب و كارايي قابل قبول داشته باشند . از اين رو ساكت تلاش كرد تا آثار آهنگسازان بزرگ كلاسيك همچون بتهون ، موتزارت ، پاگاني ني ، ويوالدي ، اشتراوس و ... را با تار اجرا كند . اين تصميم البته در نگاه اول غير ممكن به نظر مي آمد . زيرا تار سازي مضرابي است و ويولن ( كه ساز اصلي قطعات غربي است ) سازي كششي و آرشه اي . و كسي كه بخواهد با تار همان قطعات را اجرا كند بايد مضراب ريزي داشته باشد كه بسيار پيوسته و سريع نواخته شود . و چه كسي سريعتر از ساكت مي نوازد ؟؟  و البته مشكل ديگر در نوشتن نت ها بود . نت هاي آهنگهاي كلاسيك غربي براي انگشت گذاري و كوك ويولن نوشته شده اند و يك نوازنده تار مجبور خواهد شد مرتب دست چپ را از بالاي دسته به پايين دسته بپراند و انواع و اقسام مشكلات را متحمل شود .

كيوان ساكت شروع به تحقيق و مطالعه كرد و پس از چندين سال ( هشت سال !) تلاش پيگير ، در نهايت با انتشار آلبوم " ديدار شرق و غرب East meets West " همه چشم ها را خيره كرد . براي اولين بار كيوان ساكت در اين آلبوم قطعات مارش ترك از موتزرات - چهارفصل از ويوالدي ( موومان اول بهار ) - رقص مجار شماره 1 و 4 و 5 از برامس - چارداش از مونتي و كاپريس 24 و سه وارياسيون را از پاگاني ني و همچنين تم هايي از سمفوني شماره 40 موتزارت را با تار ( به همراهي پيانو ) اجرا كرد .

و بدين ترتيب ساز " تار " را به جهانيان معرفي نمود . كيوان ساكت در واقع جادوي انگشت گذاري خود را اعلام كرده بود . او با شيوه انگشت گذاري جديد خود و البته تكنيك فوق العاده و تسلط بالايش ( كه به راحتي صدها بار از بالادسته به پايين دسته مي پرد و بر مي گردد بي اينكه يك نت از شفافيت و زلالي خارج شود ) توانست قطعات مشهورترين آهنگسازان جهان را با تار اجرا كند و البته بعدها در كتابي به نام ديدار شرق و غرب نت اين قطعات را نيز براي تار منتشر كرد ( كه امروزه اين كتاب كمياب است ) .
اين كار ساكت ، باعث شد تا توجه موسيقي دانان جهان به تار جلب شود و سيل ديدار ها و پرسش ها راجع به اين ساز شروع گردد . همچنين شنوندگان غربي نيز استقبال مي كردند زيرا آن ها براي ساليان اين قطعات را با ويولن شنيده بودند و اكنون شنيدن صدايي جديد كه ملودي اصلي  را مي نوازد برايشان خوشايند بود . يكبار وقتي يك ايتاليايي از يكي از هنرجويان كيوان ساكت پرسيده بود كه اين ساز تار به چه دردي مي خورد ؟ يك چوب و يك تكه پوست ؟ هنرجو اقدام به نواختن يكي از آثار كلاسيك با تار كرده بود و تعريف مي كرد كه شنونده مات و مبهوت شده و به احترام تار بلند شد و ايستاده به ادامه قطعه گوش كرد .
اما اين اقدام ساكت در داخل ايران با واكنش هاي بسياري روبرو شد . برخوردهاي واقعا شديد و انتقادي اساتيد موسيقي به ساكت شروع شد . آنها اعتقاد داشتند كه چنين اقدامي باعث اين مي شود كه تار و سه تار از مسير اصلي خود منحرف شود و راه سنت به بيراهه رود .  و نبايد با اين سازها چيزي جز ملودي هاي ايراني زد . اما كيوان ساكت اعتقاد داشت كه چرا نبايد با ساز هاي خودمان ملودي هاي ديگر را نيز بزنيم ؟ اين نه تنها از توانايي ساز ما كم نمي كند بلكه باعث گسترش توانايي آن مي شود . در ضمن فراموش نكنيم كه ساكت پيش از هر چيز يك تار نواز بوده و به موسيقي سنتي ايران تسلط كافي  و وافي دارد . كما اينكه امروزه رايج ترين كتاب ‌آموزشي تار و سه تار كتاب اوست .
به هر تقدير ساكت ، در لابلاي كارهاي سنتي كه مي كرد ، با انتشار دو آلبوم ديگر باز هم همه را شگفت زده كرد و اين بار چندي از مشكل ترين قطعات جهان چون " پرواز زنبور عسل " را كه بسيار سرعتي است ( طوري كه شما گويا وز وز زنبوري را مي شنويد ) اجرا نمود.

هر چه بود و هر چه كرد ، سال پيش در نمايشگاه جهاني موسيقي در فرانسه ، حضور كيوان ساكت و اجراهاي مشهورش باعث شد تا " تار " و " سه تار " شناسانده شوند .
به هر روي ساكت ، نوآور و خلاق بوده است . دليلي براي التزام صد در صد به سنت ، به آن معني كه هيچ چيز غيز ار رديف را با تار ننوازد نمي بيند و موسيقي ر ا زباني جهاني براي صلح مي داند . او در بروشور آْلبوم ديدار شرق و غرب مي گويد :
هنر ، زبان مشترك ملت هاست و موسيقي هم كه جز لاينفك هنر و فرهنگ است نه تنها از اين قاعده مستثني نيست بلكه مصداق واقعي اين مهم است . بر آنيم تا در اين اثر به نوعي ميان ملت هاي شرق و غرب گفت و گو برقرار نماييم .

3) ساکت  تا کنون ده جلد کتاب براي آموزش تار و سه تار تاليف کرده که عبارتند از :
1- بیائید تار و سه تار بنوازیم "شيوه نوين آموختن تار و سه تار  در 6جلد"
2- سبکبال 18 چهار مضراب براي تار و سه تار
3- ده تمرين 10 اتود براي تار و سه تار
4- حرکت دائمي 20 تمرين مفيد براي تار و سه تار
5- چرخ نيلوفري 20 تمرين مفيد براي تار و سه تار
6-هشت آهنگ معروف جهان
که اغلب آنها بار ها و بارها تجديد چاپ شده است.

4)آهنگسازي :
كيوان ساكت در ساختن آهنگ استعداي سرشار و علمي به جا دارد . معروف ترين ساخته هاي كيوان ساكت " چهارمضراب " هاي او هستند . چهارمضراب هاي ساكت بي نظير در تكنيك ، شيوه و اصول آهنگسازي هستند . در واقع او چهارمضراب را از يكنواختي و ركودي كه در دوران هاي قبل دچار آن شده بود در آورده و چنان چهارمضراب هاي مشكلي تاليف كرده است كه نواختن آنها كار هنرجويي با سه چهار سال سابقه تمرين است . چهارمضراب او گاهي تا سه بار تغيير ريتم و وزن مي دهند و ملودي مرتبا از بم به زير و برعكس حركت مي كند .

آثار موسيقيايي ساکت که به صورت CD و کاست عرضه شده اند عبارتند از :

1- جامه دران تکنوازي تار و تنبک در اصفهان شور و چهار گاه
2-سبکبال اجراي 18 چهار مضراب نوشته شده در کتاب سبکبال
3-اي وطن بازسازي و اجراي برخي آثار استاد وزيري
4-آشنايي با آواز دشتي اجراي برخي درسهاي دفتردوم شيوه نوين آموختن تارو سه تار
5-فسانه اجراي ابو عطا دراست پنجگاه با ارکستر وزيري با صداي ايرج بسطامي
6-ديدارشرق وغرب(مرغ سحر) اجراي مرغ سحر بارکتر تنظيم ساکت با صداي فاضل جم شيدي و نيز اجراي 8 آهنگ معروف جهان از ساخته هاي مشاهير غرب با تارو همراهي پيانوي مازيار حيدري
7-قاصدک تکنوازي سه تار به همراهي دکلمه شعر توسط ژاله صادقيان از آثار 7 شاعر معاصر
8-شرق اندوه اجراي تار و ارکستر زهي در دو بخش نخست : ايراني و سپس: موسيقي دورانهاي مختلف غرب با همکاري امير نيک بين – نويد مصطفي پور و بهنام ابوالقاسم. 9-بي کاروان کولی اجراي آثاري از ساخته هاي ساکت با ارکستر وزيري باصداي ايرج بسطامي در مايهُ شوشتري و شور.
10-می تراود مهتاب.
همچنين آهنگسازي و ساخت و اجراي ده برنامه به سبک گلهاي جاويدان به نام نغمه هاي جاويدان به سفارش واحدموسيقي صدا و سيما با دکلمه ي ژاله صادقيان وتکنوازي ساکت وحسن ناهيد (ني) و محمود محمدي (کلارنيت )و سينا جهان آبادي (کمانچه ) و بااجراي ارکستر وزيري و صدابرداي آقاي صابر و خانم بخشايش و صداي سالار عقيلي – رضا رضايي – محسن روح افزا – امير تفتي و فاضل جمشيدي . همچنين ساخت وبيش از صد برنامه 15 دقيقه اي به نام قول و غزل همراه اجرا با سه تار خود در راه شناخت و تجزيه و تحليل رديف موسيقي ايراني به دو روايت يکي آنچه خود در کتابهاي خويش نگاه داشته دوم روايت ميرزا عبدالله
 

شخصيت و ديدگاه در مورد هنر :
كيوان ساكت در سال هاي اخير هنرمندي فعال بوده است . اين چيزي است كه حتي منتقدين هم نمي توانند انكار كنند . به قول خود آقاي ساكت ، آنگاه كه منتقدين مشغول نقد كردن او در روزنامه ها هستند او در حال ضبط آلبوم بعدي اش است . همچنين كيوان ساكت همواره شهرستان ها را مد نظر داشته است . در سال هاي اخير كنسرت ها و مستر كلاس هاي آموزشي در اصفهان و همدان و شيراز و ساير شهرهاي ايران برگزار كرده است . در واقع اگر بقيه بر عليه او حرف مي زنند و به جاي اينكه بكوشند تا سبك خود را گسترش دهند فقط عار مي دهند ، كيوان ساكت بدون اينكه حرف بزند براي گسترش سبك خود عمل كرده است . او با سفر ، انتشار كتاب و آلبوم ، مصاحبه ، تاسيس آموزشگاه و ارتباط تنگاتنگ با هنرجويان كوشيده است تا شيوه خود را معرفي كرده و گسترش دهد . همچنين تاسيس گروه بزرگ " وزيري " كه سرپرستي آن با كيوان ساكت است و اجراهاي باشكوه ، يكي ديگر از فعاليت هاي اوست .
ساكت ، نگاهي باز ، و آزادانديشانه دارد . در واقع او بدون تعصب و پافشاري به روي شخص خاص با مكتب خاصي ، معتقد است همه اساتيد بايد آزادانه سبك و شيوه دلخواه خود را دنبال كنند و به جاي اينكه به تخريب و انتقاد از هم بپردازند ، به تعامل و با هم بودن تغيير رويه دهند .
ساكت ، همچون همپاي ديگرش ( البته به نظر من ) حسين عليزاده ، به موسيقي ، و مقوله نوازندگي تار و سه تار نگاهي علمي دارد . در واقع بر خلاف اساتيدي چون محمدرضا لطفي كه و اكثر قديمي ها ، كه موسيقي ايراني را صرفا سينه به سينه مي خواهند و از جزوات مكتوب و كلاس هاي آكادميك راضي نيستند ، كيوان ساكت به عنوان موسيقي دان با موسيقي ايراني برخورد مي كند و نگاهي امروزي تر و علمي به اين مقوله دارد . البته در اين ميان ، آشنايي كامل او با موسيقي غرب و مباني آن ( همچون استاد معنوي اش وزيري ) باعث مي شود تا ديدگاهي گسترده تر و بازتر داشته باشد . در مجموع بنده شخصا به ياد ندارم كه تا امروز كيوان ساكت كسي را تخريب كرده باشد يا از كسي بدگوي نموده باشد يا در مصاحبه هايش از شخص خاصي انتقاد نموده باشد . آنچه او مي خواهد اين است كه ، هر كس بدون اينكه باعث دردسر سايرين شود ، سبك و شيوه خود را ارائه كند


 
 

صفحه اصلی |محتویات سبد |راهنمای خرید | درباره ما | اقلام موجود | ثبت نام

پکیج سه بعدی  آموزش کسب درآمد CN3  عضو شود و از مزایای گوناگون عضویت و تخفیف ویژه استفاده کنید

 
© Copyright Toop20 2010, All Rights Reserved